Monday, November 16, 2009

Dear DIary - 16.11.2009

Hari nie sama seperti hari2 yg tlh berlalu... Sibuk dgn tugasan di sekolah. Ada kalanya check balik skit PATSKOM. Harap2 takde masalah. Sesekali, check balik mana2 yang rasanya mesti diperbaiki. Hari nie juga aku dah semak semula kesemua pergerakan terimaan/bayaran rekod subsidiari.

Memang pening jugak masa memula tu, maklumlah, rekod yang mencecah beratus-ratus baris panjangnya. Maunye tak pening. Itu baru rekod, belum lagi bila ada kuiri dari sesiapa yg nak tahu tentang pergerakan pendapatan/perbelanjaan, naya bila nak check balik satu2... terutamanya dalam fail baucer, buku Pesanan Sekolah, semuanya kena tally. Banyak form format menyebabkan kita tak dpt nak fokus pada apa yg sebenarnya dicari... :|

[P/S : Sesiapa yg memiliki kerjaya sbg PT (kerani) - Buleh minta tips ke, guideline ke, krn diri nie baru je terjebak ke dlm dunia yg penuh cabaran, buleh ye.... Pls email me, so we can share the experience togather2 ye... Sorry, English tak beberapa bagus sngt]

Semenjak ada Astro ni, aku rasa memang tak boleh hidup tanpanya... hehehehe... Taklah sampai mcm tu. Sebelum nie mmg tak rasa perlu, sebab membazir je, asik2 cerite yg sama je diulang tayang. Tapi itulah penangan Astro, pada muka aku!!! Channel yg paling aku suka... Animax, Nick, CN.... Katun le tu... (Al-maklumlah, masa kecik2 dulu mana ada Astro, jadi bebudak balik. tapi still control. :)) Lain2, biasa je.

Dlm masa yg sama, internet memainkan peranan yg tdk kurang hebatnya dlm pencarian khazanah2 lama (kartun dulu2... drama dulu2... sengaja mengimbau kenangan lama daa...) Cuma aktiviti2 spt nie kurang sket jika dibandingkan dgn masa lalu...

Berinternet jugak tdk aku lupa utk mencari pelbagai info2 berguna, sama ada utk kerjaya kini, minat dan jua berhubung dgn member2 lama. FB(Facebook) - memang ramai yg aku jumpa. Siap bercucuk tanam gitu (penangan FarmVille), bela & jual ikan (tu pulak dr FishVille)... Anyway, mmg enjoy giler...

Monday, November 2, 2009

Camping SKTB - CaMPinG, RaiN, AirCoND, FB...


Wajah ceria cikgu2... Ili, Dilla & Kak Ifah...
Sibuk dalam pertandingan membuat sandwich

Persiapan bahan2 untuk makan malam



Aktiviti berkumpulan




Suasana hari perkhemahan






Suasana hari perkhemahan

Dear Diary - 02.11.2009

30.10.09~31.10.09 - Aktiviti perkhemahan unit beruniform sk tanjong bidara. Aku bermalam di sek bersama-sama member (cikgu2) utk memantau aktiviti pelajar... bak kata dilla, camping, hujan, aircond, facebook... hehehe...

hari nie... Sekolah cuti. memang lengang. Ingatkan betul2 lengang, rupa-rupanya ada juga cikgu2 datang ke sekolah. GB plan nak buat kelas tutorial CorelDraw. Rupa-rupanya banyak manfaat program nie. memang aku ada install program no kat leptop, tapi tak belajar cara2 nak guna. so mmg sia2 ajelah install. tapi takpe, skit2 sok taulah aku. hehehe...

dlm seminggu yg lepas aku telah berjaya 'mengesan' member2 lama dari menengah sehinggalah masa uitm. semuanya gara2 facebook (fb). memula dr Leli, sampailah Rina. memang tak sangka. :) dulu2 manalah reti nak ber 'fb', maklumlah bz memanjang. sekarang ni hampir kesemuanya telah diketahui status masing2, kebanyakannya dah kahwin, lebih2 lagi sesama classmate. untuk member2 semua, semoga berada dalam keadaan sihat walafiat, ceria dan berbahagia dengan apa jua yg kalian lalui sekarang.

Tuesday, October 13, 2009

Annual Dinner BSM 2008

Lokasi : Lost World of Tambun, Ipoh


Sunday, October 11, 2009

Dear Diary - 11.10.2009

Hari nie aku terpaksa ke Cyber Cafe melayari internet. Hari2 yg berlalu seperti biasa. Nasib baik PATSKOM dah siap. Tawakkal ajelah. Maklumla, kali pertama siapkan PATSKOM dengan apa yg ada. Ikut je tahun lepas.

Semalam aku bermimpi arwah bapa. Memang tak dijangka, kerana memang aku tidak pernah bermimpi tentang hal ini semenjak arwah meninggal. Aku dapat lihat arwah tenang. Biarpun tanpa kata-kata, namun perlakuan yang arwah tunjukkan dapat aku fahami dengan jelasnya. Kami sekeluarga (bersama emak dan adik) berkumpul bersama sambil melakukan sesuatu, yang biasanya kami lakukan ketika arwah masih ada.... Sebelum arwah 'berlalu', aku tersedar yg kami tidak dapat bertemu selepas itu, lantas aku sempat memeluknya. Aku cuba bertanyakan sesuatu, tetapi aku sendiri pun tidak dapat luahkan ketika itu. Namun yang aku dapat rasakan, arwah memahami apa yang ingin aku katakan, seolah-olah terdengar yg arwah faham akan pertanyaan ku itu dan merestui apa jua yg aku ingin lakukan, kemudiannya arwah terus hilang dan aku terjaga seketika, sebelum meneruskan semula tidurku... Agak pelik, sehinggalah aku teringat akan persoalan yg teramat ingin aku ajukan kepada arwah ketika hidupnya...

Hanya Al-Fatihah yang aku dapat berikan kepada arwah, dengan harapan rohnya tenang di sana. Amin...

Wednesday, October 7, 2009

Dear Diary – 07.10.2009

Hari nie seperti hari-hari yang berlalu… Memang sibuk. Deadline untuk PATSKOM semakin hampir. Nasib baik semuanya ok. Tapi risau gak, maklumlah ini kali pertama aku menyediakan penyata kewangan tahunan. Masih banyak yang perlu dipelajari. PATSKOM, antara perkara yang aku ambil kisah untuk menjadi pengukur kemampuanku dalam kerjaya ini… Memang kritikal sikit. Ada kalanya aku rasa tidak mampu untuk menghadapinya. Saat gentir seperti itu selalu terjadi dalam hidup aku. Nasib baik, kesudahannya agak bail dan melegakan.

Hari raya Aidilfitri yang baru sahaja berlalu meninggalkan kesan yang mendalam buat diriku… Raya kali pertama tanpa arwah bapa di sisi. Dalam keadaan macam ni, memang terasa akan kehilangan arwah. Lebih-lebih lagi apabila mengenangkan emak. Kasihan pun ada. Hanya itulah kekuatan yang aku ada untuk teruskan kehidupan ini. Moga-moga roh arwah dirahmati dan ditempatkan di kalangan mereka yang Allah rahmati, amin…

Dalam minggu nie jugak aku rasa macam nak sakit. Asyik2 bersin je. Hidung pun dah tersumbat. Selsema kot! J tapi nasib baik kerana setidak-tidaknya aku masih lagi mampu bernafas. Harap2 biarlah semua kerja kritikal minggu nie dapat diselesaikan sebelum aku jatuh sakit dengan lebih teruk… kalau boleh, biarlah sentiasa sihat selalu…

Dan dalam minggu nie jugak, sesuatu yang menarik terjadi. Sehelai t-shirt yang bertahun-tahun tersimpan dalam almari (padahal baru je beberapa bulan dipindahkan ke almari di bilik atas… J) sesajelah try, sebab aku tahu memang sendat giler macam pembalut nangka je sebelum ni. Memang aku tahu, masa memula dapat pun tak muat. Tak disangka-sangka, muatlah pulak. Ok je, walaupun agak sendat sikit, tapi memang ketara dari sebelum ni adalah dalam 2-3 tahun lepas. Memang teruja sikit. Maknanya, badan dah susut… seronoknya!!! Tapi berat still maintain. Nak buat camne, dah nasib. Tapi jauh di sudut hati, teringin gak nak dapatkan berat ideal. Mungkin silap aku selama ni, terlalu ingatkan nak turun je berat, tapi sebenarnya saiz yg turun dulu (berdasarkan pembacaan di forum2 kesihatan, siap promo produk lagi…) Entahlah, nak tahu rahsianya…. Tunggulah sehingga aku dah dapat berat/saiz ideal dulu baru bagitau. Bukannya apa, nanti kalau tak capai target, buat malu je. Setidak-tidaknya ada harapan, biarpun mengambil masa.

Sampai di sini dulu. Bye…

Tuesday, September 29, 2009

Dear Diary – 29.09.2009

Hari nie aku berkesempatan menimba pengetahuan baru – Mencipta post untuk blog dari Ms Word 2007.

Memang aku tidak pernah menjangka semudah ini aku dapat lakukan. Tidak perlu bersusah payah membuka web browser, login ke blogger. Asalkan ada internet connection, semuanya ok! Kiranya aku memang ketinggalan. Tapi takpe, semuanya yang aku tahu akan aku ingat sampai bila2… Selagi aku tidak hilang ingatan. He… He… He…

Hari nie, merupakan hari kedua aku mula bertugas selepas seminggu bercuti raya… Banyak perkara yang telah terjadi, dan yang pastinya kehilangan arwah bapa tersayang, memberikan kesan mendalam pada diriku. Ada ketika aku berasa hilang semangat, namun aku sedar, semuanya telah tertulis dalam takdir hidupku. Yang pergi tetap pergi, dan yang hidup harus meneruskan kehidupan ini, sehingga dijemput Ilahi.

Semalam aku pergi ke Kursus Psikososial. Kiranya macam kaunseling lah jugak. Diikutkan memang aku tak nak pergi. Tapi disebabkan desakan keadaan, aku pergilah jua. Itulah 1st time ke Pusat Latihan Felcra. Sendirian, dengan menunggang motorsikal pulak tu. Tak pernah dibuat sebelum ini… Alhamdulillah, perjalanan pergi dan pulang selamat dan dilindungi Allah.

Okeylah, dah sampai masa untuk pulang. Aku undur diri dulu, bye2…

Tuesday, September 15, 2009

Dear Diary - 15.09.2009



[Dalam Kenangan, 17/04/1930 - 13/09/2009)




Asalamualaikum, salam sejahtera buat semua....

Agak lama aku tidak mengemaskini blog nie, lantaran kesibukan dengan segala yang telah berlaku...

13 September 2009, satu tarikh yang tidak dapat aku lupakan, kerana pada jam 7.20 petang, bapa yang paling aku sayangi, ENCIK MAT BIN KETAWI, telah kembali ke rahmatullah. Arwah seorang bapa yang paling bermakna buat diriku. Dan yang membuatkan aku begitu hiba, melihat emak yang sentiasa berada dalam keadaan tenang, biarpun kehilangan suami yang tercinta.

Cuma yang aku berasa terkilan, di saat terakhir arwah, aku telah melakukan banyak perkara yang menyakitkan hatinya. Manalah kita tahu perkara ini terjadi, kan. Tetapi, sebenarnya banyak perkara yang aku lalui dan ianya telah memberi petanda bahawa aku akan kehilangannya. Cuma hati ini sahaja yang sedar, namun hakikatnya apa yang ditunjukkan aku ada ketikanya agak melampau. Ini yang membuatkan aku berasa sedih sangat.

Kali terakhir aku bersua dengan arwah, itu pun ketika arwah mengingatkan aku agar membakar ubat nyamuk. Selepas itu, aku hanya berlalu di luar biliknya, sedangkan mungkin pada masa itu JIKA aku berada di sisinya, tentu hal ini tidak akan terjadi. Itulah yang paling aku terkilan sangat. ianya cuma terjadi lebih kurang setengah jam selepas perbualan terakhir kami...

Yang paling menyedihkan hati ini, kerana akulah orang yang dapat merasai detik-detik terakhir arwah. Arwah tidak sedarkan diri ketika aku menyedari keadaanya ketika itu. Aku sempat memangku arwah, memanggil-manggilnya sambil berharap agar arwah sedar. Di saat itu, hati ini benar-benar bimbang. Namun suratan tertulis, akhirnya arwah disahkan telah tiada ketika petugas ambulan yang dipanggil tiba di rumah.

Kini semuanya hanya tinggal kenangan. Ada kalanya, aku menangis sendirian. Namun aku harus tabah, kerana emak. biarpun aku sendirian seumur hidup ini, namun demi emak, aku rela....

Semoga Allah menempatkan rohnya di kalangan hamba-Nya yang dia rahmati. Amin.

Saturday, August 8, 2009

Dear Diary - 08.08.2009

Hari ni aku berjalan-jalan di Ipoh. Biarpun poket 'kering', namun di hati terasa nak sangat pergi. Dengan budget yang sederhana, beradalah aku di sana...

Lokasi pertama - Kompleks Yik Foong. Ingatkan nak pergi ke PC Fair kat Stadium Indera Mulia, tapi tu minggu depan. Lepas dapat apa yang aku nak sperti senarai di bawah, kira dah tak kisah lah pasal PC Fair...
  1. Beli USB Audio device
  2. Beli Headset
  3. Beli kabel telefon - untuk memastikan pergerakan dan susun atur sewaktu menggunakan streamyx seminimum yang boleh.

Lokasi kedua - McDonald (Mengisi perut yang kosong... He he he...)

Lokasi ketiga - Greentown Mall (Shopping skit2)

Balik - sepatutnya plan nak balik ikut jadual bas (bas akhir dari parit kul 6 ptg) tetapi disebabkan budget terhad, maka tiada apa yang dapat dilakukan lagi. So sampailah aku ke Bota pada pukul 3.30 ptg. Nasib baik abang yang kebetulan balik kg, so takyah lee nak tunggu bas. (Pada masa tu, bas pul belum bertolak dari Teluk Intan, mau kering aku menunggunye...) Jadi kalau nak balik naik bas akhir dari parit sekurang-kurangnya aku kena bertolak dari ipoh kul 5.00 ptg.

So ketika post ini ditulis, aku telah pun membuat pemasangan sendiri kabel telefon nie... Simple je, janji kemas!!

Wednesday, July 22, 2009

Life Review - 22 July 2009

Dah 2 minggu lebih selepas insiden jatuh motor berlalu. Luka tempoh hari telah pun sembuh. Tapi kadang-kala rasa lain dari sebelum insiden itu, kerana mungkin disebabkan benang jahitan yang telah pun mereput di bawah permukaan bibir, rasa macam benjol lah sikit. Biasalah, mana ada yang sama sebelum dan selepas, kan!

Nak kata trauma, tak boleh jugak. Sebab kalau trauma, langsung tak boleh sentuh sesuatu yang menyebabkan insiden itu berlaku. Tapi bagi aku, hidup mesti diteruskan. Nak tak nak, terpaksalah juga bawak motor ke tempat kerja. Melainkan kalau aku ada kerete.... Tapi, macam mana nak ada kereta sedangkan lesen P pun takde??

Sekarang ni aku dalam proses belajar membawa kereta pulak. Semalam dah 4 kali aku belajar. Kesedaran ini timbul setelah menyedari lesen L masih ada kurang 3 minggu lagi nak expired. Padahal, perancangan awal nak dapatkan P sebelum L expired. Nampaknya, terpaksalah renew jugal L sebab dah tak sempat dapat P. Nak buat macam mana, asik2 sibuk jee memanjang, ditambah pula dengan insiden yang telah berlaku, menyebabkan aku terlupa pasal ni.

Friday, July 3, 2009

Jatuh Motor ;(

Jatuh... Hari Rabu yang lepas hari pertama dalam bulan Julai 2009, aku jatuh... Jatuh motor. Sakit? Tidak terperi rasanya. Diikutkan, memanglah trauma. Masa tu aku dalam perjalanan ke tempat kerja. Entah mengapa, tiba-tiba aku hilang kawalan sewantu nak masuk ke simpang. Nasib baik takde kereta lain langgar, kalau tak dah jadi arwah @ o.k.u. laa agaknya.


Faktor penyebab? Ada banyak kemungkinan;
(1) Terlalu laju - nak cepat kononnya;
(2) Jalan basah - sebab malam sebelum tu memang hujan lebat giler;
(3) Keadaan motor - selalu ada orang yang checkkan;
(4) Ingkar prosedur - tidak menggunakan kemudahan brek dengan sewajarnya
(4) Dan lain-lain yang berkaitan

Akibat dan kesakitan yang terpaksa ditanggung ; Luka kecil pada kaki kanan, lutut kanan, pinggang kanan(lebam2 - semalam beru sedar). Itu semuanya taklah aku kisah sangat, tapi yang paling perit, bibir bawah kanan cedera teruk - kena jahit. 2-3 jahitan. Memang perit... Perit... Perit... Nak makan pun susah, bercakap pun susah, muka pun tak cun lagi... ;(

Pengajaran yang diterima ; Berhati-hati di jalan raya. Laju pun laju, janji selamat. Sentiasa pastikan motor dalam keadaan baik.

*** Esok kene gi klinik, ubat dah nak habis. Bibir masih lagi perit, pedih, ngilu...
*** Camne nak gi keje ek!!

Sunday, May 31, 2009

Impian L

Disebabkan kerja, aku terpaksa mengambil lesen. Takkan nak harapkan orang hantar & ambil je. Kira dah terdesak laa tu. Masa keje kilang, aku tak kisah sbb rumah dekat. Tapi sekarang ni tak boleh tak kisah. Nak naik bas, alamat lambatlah masuk keje.

Lepas dengar ceramah KPP (5 jam), ujian komputer (dapat 43 je, kira okeylah tu dari ulang, kan!) masuk ceramah motor ngan kereta (masing2 6 jam), dan akhirnya dapatlah 'L'

Hari ni aku pergi kelas praktikal motor, untuk kali ke-2. Hah, susah tul! Ingatkan senang, tapi memang tercabar tul. Sampaikan terganggu laa kejap emosi nie... Masa 1st time dulu, memang pening skit. kali ke-2 ni, kira adelah kemajuan dari yang lepas. Walaupun aku memang dah bawak motor pergi-balik setiap hari, namun apa yang ada di litar tidak sama dengan jalan raya sebenar.

Part yang agak sukar masa kat litar; (1) Titi, (2) Sekeloh tajam. Kelemahan ketara, masa di selekoh, terutamanya ke kanan. Tadi, masa kat kon, aku terlanggar tiang. bukannya langgar, tapi terselisih sikit je. Konon2 tu nak dekat ngan tiang tu. Lepas tu barulah aku tahu, ia cuma plastik paip yg disimen di bahagian bawah je. lawak tu, malu pun ada. rasanya tak pernah lagi ada orang melanggar kon tu.

Yang peliknya, masa round awak pagi, ade je yg tak kena. Tapi bila dekat2 tengah hari okey lak. Disebabkan panas, menyebabkan terjejas laa sikit daya tumpuan. Walau apa pun, semuanya kena ditempuh, sama ada kita suka atau tidak, kan??

Wish me luck!! ;)

Thursday, May 7, 2009

Kisah Berlalu...


Salam sejahtera untuk semua yang menatap coretan aku. Rasa-rasanya dah lama aku tidak menjenguk ke sini. Masa yang ada tidak dapat menatap blog kesayangan ku ini.


Dalam post yang sebelum ini, aku pernah luahkan betapa sukarnya untuk mendapatkan pekerjaan yang stabil. Pergi temuduga dah banyak kali, satu pun tidak dapat. Frust jugak, sekian lama tidak menerima apa-apa tawaran.

Tapi, kini semuanya telah berubah. Aku telah berhenti kerja. Tempat kerja lama memberi peluang kepada staf untuk VSS. Mulanya aku ragu-ragu, tetapi hati ini kuat menyatakan yang aku harus mengambilnya. Dan akhirnya aku ambil juga walaupun berasa was-was. Biarpun ada peluang untuk meneruskan kerjaya di sini, namun sesuatu yang aku tidak menduga terjadi.

Aku menerima tawaran kerja! Aku tidak percaya, disaat aku tidak mengharapkan temuduga yang aku hadiri dahulu akhirnya membuahkan hasil. Jawatan PT dalam kerajaan. Aku bersyukur kerana akhirnya berjaya juga mendapat kerjaya yang aku inginkan. Biarpun bukan bidang yang pernah aku minati suatu ketika dahulu, namun aku pasrah. Asalkan dapat menstabilkan kehidupanku, aku tidak kisah untuk memulakannya sekali lagi. Mak aku gembira.

Dan dengan adanya peluang kerja baru, aku semakin yakin untuk melalui hari-hari mendatang. Biarpun ada dua peluang untuk jawatan yang sama, membuatkan aku terpaksa memilih. Dan pilihan aku kini, berada di sekolah. Aku berusaha untuk majukan diri, biarpun agak sukar pada mulanya.

Wish me luck!!

Mood : ;)